Bemutatkozás
Skrenyó Máriának hívnak, a gyerekek Marika néninek szólítanak. 1991-ben végeztem a szekszárdi Illyés Gyula Tanítóképző Főiskolán.
Pályámat abban az évben kezdtem az Aranyvölgy Általános Iskolában, ahol balett tagozatos gyerekeket tanítottam. Az iskola bezárása után a Gárdonyi Géza Általános Iskolába kerültem, az akkori másodikos osztályommal. Ebben az intézményben lehetőségem volt folytatni a magyar nyelv és irodalom tanítását a NYIK módszerrel, valamint kipróbálni a kompetencia alapú oktatást is. A Dózsa György Általános Iskolába 16 évvel ezelőtt jöttem, ahol az ÉKP tagozaton végzem a munkámat. Mindig is vonzott és érdekelt az Értékközvetítő és Képességfejlesztő Program. Tetszik az alapelve: „Minden gyerek tehetséges valamiben.” Csak fel kell ismernünk… Az egyedinek mondható tantárgyak (bábozás/színjátszás, néptánc, néprajz, furulyázás stb. ) lehetőséget is adnak nekünk, pedagógusoknak, erre a felismerésre.
Fő tantárgyam a magyar nyelv és irodalom. Ezen kívül tanítok még természetismeretet, barkácsolást, erkölcstant, bábozást, környezet és vizuális kultúrát, 2. osztálytól néprajzot. A magyart a NYIK program szerint tanítom pályám kezdete óta. A NYIK mozaikszó a nyelvi, irodalmi és kommunikáció szavakat rejti magában.
Célomnak tekintem, hogy az olvasáson és az íráson kívül minden kisgyerek tudjon az életkorának megfelelően gyerekkel és felnőttel egyaránt érintkezni, vagyis: kommunikálni. Eközben helyes kiejtéssel beszéljen, tudjon bánni a hangjával és a mozdulataival. Kulturáltan viselkedjen azokon helyeken, ahol egy kisiskolás megfordulhat.
Miben más még mindezeken kívül a NYIK nevelési program, mint a magyar nyelv és irodalom tantárgy?
Nincs külön olvasás, írás, nyelvtan és fogalmazásóra. Egy-egy anyanyelvi órán ezek közül többféle tevékenységet tanulnak a gyerekek, fűszerezve mindezt a már említett helyes ejtés, illem és kommunikációs tevékenységekkel.
A gyerekek érdeklődő, csillogó tekintete számomra motiváció a mindennapi munkámhoz. Igyekszem továbbképzéseken, tanfolyamokon megújulni, új ismereteket, módszereket megismerni, minél többet használni a tanórákon a digitális eszközöket.
A tanítás során számomra első számú alkalmazott módszer: a játék. Hiszem és tapasztalom, hogy a tanulók könnyebben sajátítják el az új ismereteket, ha játékosan tehetik azt. Az óráimon fontos szerepe van ennek. Ha a játék derűs jókedvet csempész az órába, akkor munkához szükséges motiváció is megvalósul. Egy motivált, jó hangulatú óra jobban elérheti a célját, talán maradandóbb is lehet. Mindig is az volt a célom, hogy minden gyerek fejlődjön a képességei szerint, és én ennek a fejlődésnek az eredményét elismerjem. Számomra fontos elv az, hogy minden gyerek fejlődését önmagához mérten értékeljem.
Mivel a gyerekek az iskolában töltik a nap nagy részét, ezért fontosnak érzem, hogy jól is érezzék magukat a nap folyamán. Ehhez elengedhetetlen feltétel a jól működő, jól együttműködő osztályközösség. A tantermen belül fontos, hogy elsimítsuk, vagy inkább megelőzzük a konfliktusokat, sokat beszélgessünk, beszéltessük őket, oldva ezzel a feszültséget. Ha kialakul magukról egy egészséges énkép, elfogadóbbak lehetnek a másikkal szemben.
Bemutatkozásomat egy számomra fontos, iránymutató Lev Tolsztoj idézettel fejezem be:
„Szeretet nélkül lehet fát aprítani,
és szeretet nélkül lehet téglákat formálni,
de szeretet nélkül nem szabad gyermekekkel bánni!”
Szeretettel várom gyermeküket az 1.c osztályba!
Bemutatkozás
Hegedűsné Látos Andrea vagyok. A Kaposvári Tanítóképző Főiskolán végeztem 1991-ben. Pályámat Dunaújvárosban, az akkori Mező Imre Általános Iskolában kezdtem, innen indult az Értékközvetítő és Képességfejlesztő (ÉKP) program is, amellyel jelenleg is tanítok.
Az elmúlt 30 év alatt sokféle tanítási módszert és programot kipróbáltam: tanítottam hagyományos rendszerben (délelőtt tanórák, délután napközi) és iskolaotthonban (egész napos tanítás szabadidős tevékenységekkel tarkítva). Alkalmaztam analizáló-szintetizáló és globális olvasástanulási módszert, szóképes előprogramot, nyelvi-irodalmi kommunikációt (NYIK), részt vettem kompetencia alapú oktatásban, tanítottam nyelvi tagozatos, tánctagozatos és ÉKP programmal tanuló osztályokat is. Mindegyiknek megvan a maga szépsége és a maga nehézsége is. Nincs egységes recept arra vonatkozóan, hogy melyik gyermeknek melyik a legjobb, ezt az ismeretek birtokában a szülők dönthetik el.
Kedves Szülők! Önök most egy várakozásokkal teli, szép és meghatározó időszak előtt állnak, hiszen iskolát, tanítót választanak gyermeküknek. Ismerem ezt az érzést, hiszen én is végigjártam az utat két gyermekemmel. Nagyon fontos a jó döntés, mert a gyermek első tapasztalatai, érzései az iskolával és a tanítóval kapcsolatban egész életére meghatározhatják a tanuláshoz való viszonyát. Nekünk is különösen fontos és izgalmakkal teli ez az időszak, hiszen a kis elsősöket megismerni és bevezetni őket a Tudás Birodalmába a legszebb és legfelelősségteljesebb feladatunk. Önök velünk együtt azt szeretnék, hogy gyermekük sikeresen, nehézségek nélkül vegye az akadályokat, haladjon végig az úton.
Mit tudunk mi nyújtani ehhez?
Tiszta, rendezett, jól felszerelt tantermet, barátságos, szép, otthonos környezetet.
A gyermekek életkori sajátosságaira, a játékra és a mozgásra alapozva, játékos formában, a gyermekeket folyamatosan tevékenykedtetve tanítunk. A tanórákat rengeteg szemléltető eszközzel színesebbé tesszük, digitális tananyaggal is segítjük a megértést. Változatos munkaformákat biztosítunk, az egyéni mellett páros és csoportmunkát is alkalmazunk, ahol a gyermekek egymást segítve egymástól is tanulhatnak. Érdeklődésüket folyamatos motivációval igyekszünk fenntartani, teljesítményükről folyamatosan visszajelzést kapnak tőlünk dicséretek, jutalmak formájában. Igyekszünk felismerni minden gyermekben a benne rejlő tehetséget, és támogatni őt annak kibontakoztatásában. A lassabban haladóknak egyéni megsegítést nyújtunk. Ha elfáradnak, pihenünk, játszunk, hisz az iskolaotthonban az időnkbe ez is belefér. Mindennap biztosítjuk a gyermekek számára a friss levegőn való mozgást is.
Nagyon fontosnak tartjuk az őszinte és bizalomteljes légkört, a tanár-szülő-diák hármas egységet, a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartást. Minden nap tudunk találkozni a szülőkkel a délutáni hazamenetelnél, megbeszélhetjük az aktuális dolgokat. Természetesen üzenőfüzeten keresztül, fogadóórákon, szülői értekezleteken és internetes fórumon is tarthatjuk a kapcsolatot.
Fontosnak tartom elmondani, hogy kolléganőmmel, Marikával egyszerre, egy helyen kezdtük ezt a csodálatos hivatást. 2018 óta dolgozunk párban, sok-sok tapasztalattal a hátunk mögött egyforma az értékrendünk, a tanítási módszereink és a nevelési elveink is. Nagyon jól kijövünk egymással, egymást segítve, a tanulók közös érdekeit szem előtt tartva végezzük munkánkat. Így a hozzánk kerülő gyermekeknek bizonyára nem lesz nehéz az alkalmazkodás.
Programunkat főként olyan gyermekeknek ajánljuk, akik érdeklődőek a világ dolgai iránt, szeretnek kipróbálni különféle érdekes tevékenységeket, szívesen rajzolnak, barkácsolnak, társasjátékoznak, sportolnak, szeretnek szerepelni, érdekli őket a zene, a könyvek, a mesék, és egy-egy tevékenységben el is tudnak merülni huzamosabb időre.
Kedves Szülők! Önöknél jobban senki nem ismeri a gyermeküket. Döntsék el! Ha úgy érzik, gyermekük számára megfelelő lenne az általunk kínált program, nagyon nagy szeretettel várjuk Őt a jövő tanévben induló ÉKP-s 1. c osztályunkba!